SIAPAKAH..?

Alkisah..

Sekolah aku baru masuk cikgu praktikal.. 2 orang.. Sorang Sabah dan sorang lagi Kedah. Nak cakap.. <berat sebenarnya nih !> 2 org tu pulak hensem <huh lepas !>. Normal. Pelajar sekolah aku yg dlm lingkungan umur 13 hingga 17 tu memang tahap..err..memang kalau lalu depan mata memang takleh lepas lahh ! Aku tak termasuk dalam golongan di atas ya !! Aku tengok separuh je.. < hee..> And one of them yg mengajar aku are from Sabah. Aku memang salute lah cara dia mengajar.. Walaupun dia praktikal.

Asal dia masuk kelas, memang the girls automatically jadi hyperactive. Seriously ! Kelas tingkat paling bawah blog sebelah pun boleh dengar suara dorang. Aku tak la.. Aku memang tak suka jerit2 nih. Sampaikan ada yang tiru dialek Sabah tuu.. Bayangkan dorang guna utk ckp sehari2. Ada jugak sampai tanya " dia pakai baju apa hari ni?" , "eh dia baru potong rambut la.." dan "tie dia tak suit dgn baju lah".

Suatu hari, dia masuk kelas..

"Okey, hari ni kamu nak belajar ke? Ustaz rasa macam malas pulak nak mengajar hari ni..", sambil melabuhkan punggung atas kerusi guru..<yg sikit lg nak patah. betull!>

"Tak payah lah ustaz. Kita borak2 je lah hari ni..". Ada pulak yg beri cadangan.

'Okey kita borak."
Borak punya borak, lagi seminit nak 12.30, dia tanya soalan yg random. <bagi aku la..>
 "Siapa nak kahwin?" Sepi. "Siapa nak kahwin lepas SPM?" Senyap seketika.

Agak2 dah 5 saat, kelas riuh semula. Pertanyaan yang menarik perhatian ustaz tu adalah dari seorang girl.

"Ustaz dah kahwin ke belum?"

Kelas menunggu jawapan ustaz. Hatta yang lelaki pun.

Balas ustaz "Okey.. Tapi sebelum tu siapa yang tadi cakap nak balik silakan balik. Besok tanya dgn kawan cerita ni. Ayuh, cepat balik. Selagi tak balik ustaz tak cerita." Ketawa gamat. Terpaksa lah yang beberapa orang tu keluar.

Kelas senyap balik. Masing2 buat muka eagerly to know. Last2 dia buka mulut. Nak cerita dia punya suspens, dia jawab dalam bahasa arab. Semua buat muka Gua Kelam. Hatta aku yang bijak pandai ni pun. <*sheesh*>

"Cakap bahasa melayu lah ustaz." A girl.
"Okey ustaz bagitau." Mata semua bulat.

"Ustaz dah berkahwin. Isteri ustaz kat Madinah. Ustaz ada seorang anak lelaki. Ustaz dah kahwin 2 tahun." Krik...krik...krik... Ting ! Bunyi jarum peniti jatuh ke simen lantai. <okey itu aku reka! hee~>

Semua muka tak caya. Dia baru 24 kut.

Tetiba ada seorang perempuan dengan semangatnya berdiri. Ingatkan nak Tanya apa.. Rupanya.. "Tipu! Ustaz Tipu!"

Haha! Dengan aku2 sekali gelak.. Ustaz pun ikut gelak sekali.

"Kalau tak percaya tanya Arif ngan Zaid. Arif, cakap Rip.." Ustaz cakap.

Arif yang duduk kat meja paling depan zap! pusing belakang menghadap girls. Dia kata.. "Korang perasan tak, bila ustaz cakap ngan handphone, mesti ustaz cakap bahasa arab."

"Ha'ah ha'ah"

Dia sambung.." Ha! Ustaz cakap ngan isteri ustaz la tuu..Isteri ustaz pakai purdah." Ustaz yang kat sebelah hanye angguk mengiyakan. Arif sambung.."Aku pernah tengok dalam lappy ustaz. Cun weh!"

Sekali lagi kelas macam kena langgar bigfoot.




*sambung baca kat post seterusnya.. panjang sgt nak habiskan semuanya kat sini.. :)

Comments

Popular posts from this blog

Remaja..

SIAPAKAH..? (part 2)

quotes 1